grantButton.addEventListener("click", function() { localStorage.setItem("consentGranted", "true"); function gtag() { dataLayer.push(arguments); } gtag('consent', 'update', { ad_user_data: 'granted', ad_personalization: 'granted', ad_storage: 'granted', analytics_storage: 'granted' }); }); // Load gtag.js script. var gtagScript = document.createElement('script'); gtagScript.async = true; gtagScript.src = 'https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=GTM-WQFP6676'; var firstScript = document.getElementsByTagName('script')[0]; firstScript.parentNode.insertBefore(gtagScript,firstScript);

Hur fungerar kör- och vilotider?

Hur fungerar kör- och vilotider

Inom yrkestrafiken spelar regler om kör- och vilotider en avgörande roll för både förare och åkerier. Enligt EU-lagstiftningen måste dessa regler följas noggrant för att säkerställa säkerheten på vägarna och förhindra olyckor orsakade av trötthet. När dessa regler följs, förbättras inte bara säkerheten, utan ger också åkerier en bättre överblick över sin trafik och verksamhet.

Varför kör- och vilotider är viktiga för säkerheten

Enligt statistiken är trötthet en av de största orsakerna till olyckor inom yrkestrafiken. När förare kör utan att följa reglerna för vilotider, ökar risken för olyckor betydligt. För att minska denna risk är det viktigt att förare tar sina viloperioder enligt lag. Detta hjälper inte bara till att skydda dem själva, utan även övriga trafikanter. Genom att följa kör- & vilotidsreglerna kan företag även undvika böter och påföljder från myndigheter.

Regler för kör- och vilotider

För att säkerställa att reglerna följs finns det tydliga riktlinjer. En förare får köra max 9 timmar per dag och 56 timmar per vecka. Varannan vecka får föraren köra max 90 timmar. Därefter måste föraren ta en längre viloperiod. Den dagliga vilan ska vara minst 11 timmar, men den kan delas upp i två perioder om det behövs. Det är även viktigt att ha en veckovila på minst 45 timmar efter sex dagars arbete. Dessa regler hjälper både förare och åkerier att hålla sig inom lagens ramar och säkerställa att fordonet hanteras av en vaken och utvilad förare.

Övervakning och efterlevnad

För att övervaka att reglerna följs använder företag färdskrivare, ett verktyg som registrerar all kördata. Denna data kan sedan överföras och granskas av myndigheter vid kontroller. Det är åkeriets ansvar att regelbundet kontrollera och tömma färdskrivaren samt lagra informationen i minst ett år. Genom att följa dessa rutiner undviker man allvarliga påföljder och säkerställer att verksamheten fungerar smidigt.

Åkeriernas ansvar för regelefterlevnad

Det är åkeriets ansvar att se till att alla förare känner till och följer de regler som gäller för kör- och vilotider. Detta inkluderar att utbilda förarna och övervaka att reglerna efterlevs genom kontinuerliga kontroller av färdskrivardata. Vid en överträdelse kan det leda till både böter och i allvarliga fall indragna trafiktillstånd, vilket kan påverka företagets verksamhet negativt.

Att hålla koll på kör- och vilotider är inte bara en laglig skyldighet, utan också en investering i säkerhet och effektivitet. Vi på RG Hyr har alltid kalibrerade och besiktigade färdskrivare i våra tunga fordon. Färdskrivarna är dock alltid olåsta i våra fordon, det är alltså upptill hyrestagaren att registrera sitt företag i färdskrivaren och sedan tömma/avregistrera den vid återlämning. Kontakta oss på RG Hyr för att hyra tunga fordon och säkerställa att du har utrustning som följer alla gällande lagar.