Skador & Skadepolicy

Åkeribranschen står inför flera utmaningar. Antalet skador ökar, liksom kostnaderna för verkstadsbesök och reparationer kopplade till skador. Särskilt höjdskador har blivit vanligare, vilket ofta leder till omfattande stillestånd och höga kostnader. Denna utveckling har gjort att många försäkringsbolag successivt höjer självrisknivåerna – något som påverkar hela branschen.

Röd avdelare

Vår syn på skadehantering

Som uthyrningsföretag vill vi möta dessa utmaningar på ett sätt som skapar trygghet och rättvisa för våra kunder. Därför har vi från start haft som mål att arbeta med en transparent och sund skadehanteringspolicy. Vi vet att det ibland är svårt att dra en tydlig gräns mellan normalt slitage och en faktisk skada. Därför låter vi sunt förnuft och dialog styra. Vår erfarenhet är att vi nästan alltid kan resonera oss fram till en lösning som båda parter upplever som rimlig.

Vid skadebedömning tar vi alltid hänsyn till fordonets ålder och skick. Vi debiterar aldrig mer än vår faktiska kostnad – Inga påslag eller dolda avgifter.

När det gäller skador som kan involvera försäkringsbolag försöker vi i första hand hantera ärendet på en nivå där självrisk inte behöver bli aktuell (för information om gällande självrisker, se våra allmänna villkor). Vid mindre skador på motparts fordon eller egendom arbetar vi aktivt för att hjälpa hyrestagaren att hålla nere kostnaderna. Om skadan kan regleras utan försäkringsbolagets inblandning leder det ofta till en mer kostnadseffektiv lösning.

Denna service är en självklar del av vårt erbjudande och en av våra viktigaste framgångsfaktorer. Vår ambition är att det alltid ska kännas tryggt, enkelt och förutsägbart att hyra fordon hos oss – Även i en bransch där skador och kostnader tyvärr är en växande utmaning.

Röd avdelare